Vierailimme lukion puhe- vuorovaikutustaitoja syventävällä opintojaksolla Helsingin käräjäoikeudessa seuraamassa rikosoikeudenkäyntiä to 16.3.2023. Koska ryhmämme on iso, jakaannuimme kolmeen saliin, joissa käsiteltävinä asioina oli törkeä pahoinpitely, ryöstö ja rattijuopumus. Aluksi menimme turvatarkastuksen läpi. Opiskelijat tarkkailivat erityisesti oikeustieteen jargonin käyttöä, eetoksen, logoksen ja paatoksen toteutumista ja tekivät havaintoja kontekstin vaikutuksesta puheenvuoroihin ja vuorovaikutustilanteeseen. Opiskelijat kommentoivat vierailuamme seuraavasti:
“Oli kiinnostavaa olla ihan tekijöiden vieressä.”
“Oli tosi kiintoisaa olla kuuntelemassa pahoinpitelyn käsittelyä ja kuulla, miten asiat päätellään ja tuomitaan.”
“Pahoinpitelytapauksen seuraaminen oli aluksi väsyttävää mutta oudolla tavalla myös kiinnostavaa. Oli jännää nähdä, kuinka erilaisia selityksiä tilanteesta sen osallisilla oli tai oli olevinaan.”
“Oli kiinnostavaa nähdä todistusaineistoja ja videoita.”
“Oli menemisen arvoista. Olin katsomassa pahoinpitelyä, joka saatetaan myöhemmin luokitella törkeäksi pahoinpitelyksi. Oikeudenkäynnissä näytettiin kuvia uhrista ja video pahoinpitelystä, mikä oli hieman vaikeaa katsoa.”
“Oli mielenkiintoista, kun näytettiin turvakameravideo muillekin kuin pelkille asianajajille. Hieno rakennus!”
“Oli mielenkiintoista seurata käsittelyä, varsinkin vastaajien reaktioita ja eleitä.”
“Oli mielenkiintoista katsoa, kun äijät valehteli ja tarina muuttui koko ajan.”
“Oli aika mielenkiintoista paitsi silloin, kun alettiin hokemaan samoja asioita. Pystyi helposti huomaamaan, että kaikki valehteli jossain määrin ja kuinka tarinoista jäi tärkeitä asioita kertomatta.”
“Katsoin kahta eri oikeudenkäyntiä, joista kummatkin olivat törkeitä pahoinpitelyitä. Katsoin toisen loppuun, ja se päättyi kahteen ehdonalaiseen vankeuteen: kumpikaan ei saanut ehdollista vankeutta.”
Juha-Matti Tammela