Innoluokka on Maunulan yhteiskoulun innovatiivisen oppimisen luokkatila, jolla kannustetaan nuoria tuottamaan ja jakamaan sisältöä audiovisuaalisesti, osana opiskelua ja oppimista. Käytännössä innoluokka on helposti muunneltava luokkatila, jossa on miellyttävä akustiikka, liikuteltavia kalusteita, pieni monikamerajärjestelmä ja green screen -tausta. Luokassa on myös langattomalla esitystekniikalla varustettuja älytauluja sekä jättikokoinen kosketusnäytöllinen tietokone. Niiden kautta yksittäisten laitteiden ruutunäkymät, Google Classroom, Office 365 Teams sekä verkon pilvipalveluihin tuotetut oppisisällöt ja kotitehtävät ovat nopeasti jaettavissa muiden kanssa.
Innoluokan visio ja haasteet
Tila laitteineen on suunniteltu niin, että se olisi mahdollisimman monikäyttöinen ja kestäisi aikaa. Kokonaisuutena luokka on oivallinen työkalu vastaamaan uusien opetussuunnitelmien teknologiaan, ilmiöpohjaisuuteen, monipuolisiin suoritustapoihin ja arviointimenetelmiin liittyviin vaatimuksiin.
Innoluokan, kuten muunkin koulussa tehtävän kehittämisen suurimpana haasteena on ajan puute. Tavallisen oppitunnin pituus koulussamme on 75 minuuttia, joka kyllä riittää erilaisten projektien läpiviemiseen oppituntien puitteissa. Luokan käyttöä on opeteltu mediaohjaajan opastuksella, yhteistuumin opettajien ja oppilaiden kesken. Ensimmäisen lukuvuoden aikana on lähdetty rohkeasti kokeilemaan asioita oikeiden oppituntien puitteissa. Näistä kokeiluista on syntynyt hienoja oivalluksia ja onnistumisen kokemuksia. Epäonnistumisetkin kuuluvat asiaan, mutta suuremmilta flopeilta ja pettymyksiltä on vältytty.
Opettajat tarvitsevat innoluokkaa käyttäessään aikaa paitsi omien sisältöjen ja uudenlaisten työtapojen suunnitteluun, myös tilan ja laitteiden valmisteluun oppitunteja varten. Maunulan innoluokassa apuna toimii mediaohjaaja, joka auttaa työskentelyn suunnittelussa ja tilan valmistelussa, sekä jakaa käyttäjien kokemuksia ja oivalluksia uudenlaisista työmuodoista. Parhaimmillaan innoluokan kaltaiset, koko koulun yhteisessä käytössä olevat resurssit toimivat hyvänä pohjana oppiainerajat ylittävälle yhteistyölle ja opetusmenetelmien yhteiskehittämiselle.
Huomioita ja oivalluksia innoluokasta
Oppimisen kannalta innoluokassa tärkeintä on prosessi, ei lopputuote. Nuoret arvostavat kuitenkin myös tyylikästä ja julkaisukelpoista lopputulosta.
Tarkoitus edellä! Luokan teknologiaa kannattaa käyttää, jos se tuo selkeää lisäarvoa oppimiseen. Lue, kuinka innoluokkaa hyödynnettiin äidinkielessä elokuvaesseiden yhteissuunnittelussa.
Miten nykyisiä opetussisältöjä ja arviointimenetelmiä voisi kehittää käytössä olevan teknologian avulla? Videoitu puhe ilman yleisöä voi auttaa esiintymisjännityksestä kärsivää. Samalla siitä jää tallenne, jonka puhuja itsekin voi myös jälkikäteen katsella. Puheiden taltioinnin aikana opettaja voi keskittyä muun ryhmän opettamiseen ja arvioida suoritukset jälkikäteen.
Laajemmissa ryhmäprojekteissa jokaiselle löytyy yleensä mieleinen tehtävä. Ne antavat myös mahdollisuuden tuoda esiin omia taitoja ja osaamisvalmiuksia, jotka muuten voisivat jäädä huomiotta.
Nuoret ovat nykyisin taitavia audiovisuaalisen viestinnän sisällöntuottajia. Vapaa-ajalla tuotetun ja kulutetun sisällön muotoja ja työkaluja kannattaa tarjota yhtenä suoritustapana myös koulutehtäviin. Esimerkiksi fysiikan koejärjestelyt voi havainnollistaa koko ryhmälle näytettävän videon tai valokuvien avulla. Näiden tuottamiseen riittää pelkkä älypuhelin tai koulun tablet-tietokone.
Innoluokka pähkinänkuoressa
Innoluokka on osa opetushallituksen rahoittamaa Luova lukio – innovatiivisen oppimisen yhteisö kehittämishanketta, joka käynnistyi Maunulassa vuonna 2016. Innoluokkaa hyödynnetään laaja-alaisesti useissa eri oppiaineissa, sekä lukion että peruskoulun oppitunneilla. Opettajien ja opiskelijoiden tukena Innoluokassa työskentelee mediaohjaaja, jolla on vankka kokemus erilaisten mediasisältöjen ammattimaisesta tuotannosta.
Teksti ja kuvat: Arto Tommiska
Innoluokan ohjemateriaaleja Thinglinkissä
Lue lisää innoluokasta Mayk.fi blogista
https://www.mayk.fi/ensikosketus-innoluokkaan/
https://www.mayk.fi/kohti-moniammatillista-yhteistyota/
Viimeisimmät artikkelit
Arkistot
- syyskuu 2024
- kesäkuu 2024
- toukokuu 2024
- maaliskuu 2024
- tammikuu 2024
- joulukuu 2023
- marraskuu 2023
- lokakuu 2023
- syyskuu 2023
- kesäkuu 2023
- maaliskuu 2023
- helmikuu 2023
- joulukuu 2022
- marraskuu 2022
- lokakuu 2022
- syyskuu 2022
- kesäkuu 2022
- toukokuu 2022
- maaliskuu 2022
- joulukuu 2021
- marraskuu 2021
- lokakuu 2021
- syyskuu 2021
- elokuu 2021
- kesäkuu 2021
- huhtikuu 2021
- maaliskuu 2021
- helmikuu 2021
- tammikuu 2021
- lokakuu 2020
- kesäkuu 2020
- maaliskuu 2020
- tammikuu 2020
- joulukuu 2019
- marraskuu 2019
- lokakuu 2019
- elokuu 2019
- kesäkuu 2019
- toukokuu 2019
- huhtikuu 2019
- maaliskuu 2019
- helmikuu 2019
- tammikuu 2019
- joulukuu 2018
- marraskuu 2018
- lokakuu 2018
- syyskuu 2018
- kesäkuu 2018
- toukokuu 2018
- huhtikuu 2018
- maaliskuu 2018
- helmikuu 2018
- tammikuu 2018
- joulukuu 2017
- marraskuu 2017
- lokakuu 2017
- syyskuu 2017
- elokuu 2017
- kesäkuu 2017
- huhtikuu 2017
Kategoriat
- Innoluokka
- International Classes
- Kansainväliset yhteydet
- Koulukino
- Kuulumisia
- Lukio
- Lukio
- Matematiikkalukio
- Matematiikkalukio
- Matematiikkaluokka
- Matematiikkaluokka
- Oppimisympäristöt
- Strada
- Suomi toisena kielenä
- Syventävät materiaalit
- Tutoropettajat
- Tutustu MAYKiin
- Tutustu MAYKiin
- Uutiskirjeet
- Uutiskirjeet
- Yläkoulu
- Yleinen
- Yleiset
- Yleiset