Harppi 2019
Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion Harppi-hanke kutsui Suomen matemaattis-luonnontieteellisesti suuntautuneita lukiolaisia ja heidän opettajiaan la 9.11.2019 Maunulan yhteiskoululle Helsinkiin Harppi 2019 -festareille. Tapahtuma oli ilmainen, kaikille lukiolaisille avoin, päihteetön ja kaikenlaisesta syrjinnästä vapaa. Ohjelmassa oli tuoreinta tutkimustietoa luonnontieteistä ja matematiikasta sekä rentoa yhdessäoloa.
Osallistujia saatiin paikalle yli 400, mahtavaa!
Festivaalin aikataulu
11.00 Ovet avoinna
12.00 Avausluento: kosmologian emeritusprofessori Kari Enqvist: Mitä alkuräjähdykselle kuuluu tänään?
13.00 Lounas
14.00–15.15 Työpajat 1
15.45–17.00 Työpajat 2
17.30–18.45 Työpajat 3
19.00 Ruokailu (pizzaa)
19.30–23 Vapaamuotoista ohjelmaa sekä mm.
Kisakoodaus-info
Blokus-turnaus
Matematiikkakisa
21.30 Loppuluento: Pauliina Ilmonen: Matematiikan monet kasvot; Kilpailujen palkinnot
23.00 Siirtyminen kotiin / majoitukseen
Kauempaa saapuville tarjottiin hostellimajoitus Helsingin keskustassa (Eurohostel Katajanokka).
Koko tapahtuma oli ruokailuja ja majoitusta myöten maksuton. Kannustimme opettajia tulemaan kokonaisen ryhmän kanssa, mutta myös yksin saapuvat lukiolaiset olivat myös tervetulleita!
Nonstop-ohjelmaa
Koko festarien ajan oli menossa mm. seuraavaa
- Lautapelialue: shakki, go, Blokus, Menolippu, Catan, Scythe, BattleSheep yms. – omia pelejä voi tuoda mukanaan
- Jättifraktaalin rakentaminen
- Robottijalkapallo
- Dungeons & Dragons -sessiot
- Rubikin kuutio -piste: Kuka on illan nopein?
- Pulmapaja
Työpajojen kuvaukset
Konserttisalien akustiikka
Professori Tapio Lokki Aalto-yliopistosta kertoi konserttisalien akustiikasta. Miten akustiikkaa tutkitaan ja miten he onnistuivat mittaamaan tunnettujen Eurooppalaisten konserttisalien akustiikkaa ja toistamaan sitä täydellisesti laboratoriossa? Lisäksi keskusteltiin siitä, miten akustiikka vaikuttaa kuunteluelämykseen ja miten hyvä akustiikka suunnitellaan.
Populaatiomallit
Professori Otso Ovaskainen teki väitöskirjansa matematiikasta 20 vuotta sitten, ja on sen jälkeen tehnyt tutkimusta ekologian ja evoluutiobiologian matemaattisen ja tilastollisen mallinnuksen parissa. Ovaskainen kertoi miten hänen kehittämänsä menetelmät auttavat muun muassa tunnistamaan sademetsien linnut kymmeniä tuhansia tunteja kattavista nauhoituksista, tai kartoittamaan maailman noin neljä miljoonaa sienilajia, joista suurin osa on yhä tieteelle tuntemattomia. Työpajassa tutustuttiin ensisijaisesti yksilöpohjaiseen mallinnukseen käyttäen Ovaskaisen ryhmän tuottamia simulointityökaluja. Esimerkkinä teimme simulaation jossa virtuaalinen sientenkerääjä poimii koriinsa metsässä kasvavia sieniä. Työpajalaiset saivat mahdollisuuden osallistua leikkimieliseen kilpailuun, jossa he yrittivät saada mahdollisimman suuren sienisaaliin optimoimalla sientenkerääjän käyttäytymistä ohjaavia parametrejä.
Astu viipalekuvauksen maailmaan!
Astu viipalekuvauksen maailmaan! Perinteisellä röntgenkuvauksella näemme ihmisen sisään, mutta kudokset kuvautuvat päällekkäin. Matemaattisella viipalekuvantamisella eli tietokonetomografialla saamme potilaan sisäisen rakenteen tarkasti selville ilman päällekkäisyyksiä. Luennon piti teollisuusmatematiikan professori Samuli Siltanen, joka on tehnyt pitkään viipalekuvaukseen liittyvää tutkimusta.
Matemaattinen ongelmanratkaisu: väritykset
Matematiikan tohtorit Anne-Maria Ernvall-Hytönen ja Esa Vesalainen opastivat matemaattisen ongelmanratkaisun maailmaan. Teemana oli väritykset, joiden avulla voi perustella yllättäviä tuloksia. Sopi sekä aloittelijoille että konkareille.
Kooditaidetta
Ohjelmointi on samaan aikaan leikkivää kokeilemista ja matemaattista päättelyä. Kooditaidepajassa tutustuttiin luovaan tietokonegrafiikkaan Processing-kielellä. Pajan piti Felix Bade (www.felixbade.fi ).
Arduino-paja 1
Arduino-ohjelmoinnin perusteet ja laitteiden ohjaus mikrokontrollerin avulla.
Arduino-paja 2
Arduino-ohjelmointi ja fysiikan sensorin datan lukeminen Arduinon avulla. Rakennettiin oma sovellus, jossa sensori ohjaa led-valojen toimintaa.
Arduino-paja 3
Arduino-ohjelmointi ja iot-sovellusten perusteet ja laitteiden välinen vuorovaikutus. Työpajassa rakennettiin Arduino-ohjattu valoteos, jota voi ohjata raspbery pi-tietokoneella tai puhelimen sovelluksella.
Äänipaja
Tule tutustumaan matematiikkaan konemusiikin takana ja kokeile omien biisien rakentamista. Työpajan piti soitinrakennuksen ja fysiikan opiskelija Jaakko Pyykkö.
Soccer Robots
Take some time to start building your own soccer robot or use premade ones to match with others.
Kehogeometriaa
Tule ratkomaan symmetriaan liittyviä haasteita ja luomaan jännittäviä kuvioita muiden osallistujien kanssa. Materiaalina omat kädet ja jalat.
Go-lautapeli
Go on yli 2000 vuotta vanha kiinalainen kahden hengen strategiapeli ja yksi maailman suosituimista lautapeleistä. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset, mutta strategiaan voi syventyä loputtomiin. Tule oppimaan go:n alkeet!
Blokus-lautapeli
Blokus on värikäs lasten lautapeli, josta löytyy yllättävän paljon strategista syvyyttä. Säännöt ovat yksinkertaiset, joten peli sopii siis kaiken tasoisille pelaajille. Pajassa käytiin läpi pelin säännöt ja keskeiset taktiikat. Myöhemmin illalla järjestettiin Blokus-turnaus kaikille halukkaille.
Pakohuoneet
Pakohuoneesta pääsee ulos selvittämällä päättelykykyä vaativia tehtäviä. Aikaa on yksi tunti. Pääsetkö ryhmäsi kanssa ulos ajoissa?