Lukioikä
Lukioon siirtyminen voi olla uusien alkujen aikaa, kun ympäristön muutos ja uudet tuttavuudet vievät ajatuksia uusiin suuntiin. Moni harrastaja onkin aloittanut matematiikkaan syventymisen juuri lukioiässä.
Lukioaika voi olla kiireistä ja kuormittavaa. On hyvä tavoitella tasapainoa, jossa asialliset hommat hoidetaan, mutta leikille, kokeiluille ja omalle pohdinnalle jää riittävästi tilaa ja aikaa niin matematiikassa kuin muussakin elämässä.
Erityisen koulutustehtävän lukiot
Hyvä keino ilahduttavan ja antoisan lukioajan saamiseksi on hakeutua lukioon, jonka opiskelijoiden kanssa viihtyy. Lukioiässä solmitut ystävyyssuhteet voivat kestää koko elämän. Matemaattisesti suuntautuneelle nuorelle erinomainen valinta on erityisen koulutustehtävän lukio, joka on keskittynyt matemaattisin aineisiin.
Erityisen koulutustehtävän lukion keskeiset edut ovat innokkaat opiskelijat, laaja opetustarjonta, osaavat opettajat ja valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta poikkeava tuntijako. Tuntijako mahdollistaa lukujärjestyksen keventämisen muista kuin painotusaineista, mikä sopii tiettyjä oppiaineita vahvasti hallitsevalle opiskelijalle yleensä erittäin hyvin. Parhaimmillaan erityisen koulutustehtävän lukioon muodostuu lämmin ja innokas yhteisö.
Suomessa on 15 matematiikkaan, luonnontieteisiin tai tietotekniikkaan painottunutta lukiota. Näiden lisäksi Päivölän opiston matematiikkalinjalla voi suorittaa lukion vastaavalla painotuksella. Erityisen koulutustehtävän koulut tarjoavat usein virallisen painotuksensa lisäksi laajaa oppimäärää muissakin matemaattisissa aineissa. Esimerkiksi Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion virallinen painotusaine on matematiikka, mutta sen lisäksi kurssitarjonta on vahva sekä luonnontieteissä että ohjelmoinnissa.
Erityisen koulutustehtävän lukiot Suomessa
- Helsingin luonnontiedelukio, luonnontiedepainotus
- Hyvinkään Sveitsin lukio, luonnontiedepainotus
- Järvenpään lukio, matemaattis-luonnontieteellinen painotus
- Kaurialan lukio, matemaattis-luonnontieteellinen painotus
- Kerttulin lukio, luonnontiedepainotteinen opetus (ICT)
- Kokkolan suomalainen lukio, luonnontiede- ja tekniikkapainotus
- Lahden lyseo, luonnontiede-, matematiikka- ja teknologiapainotus
- Martinlaakson lukio, luonnontiedepainotus (LUMA)
- Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, matematiikkapainotus
- Nurmon lukio, luonnontiedepainotus
- Otaniemen lukio, matemaattis-luonnontieteellinen painotus
- Porin suomalaisen yhteislyseon lukio, luonnontiedepainotus
- Tampereen klassillinen lukio, luonnontiedepainotus
- Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, luonnontiedepainotus
- Tölö Gymnasium, luonnontiedepainotus (humanekologi)
Vaikka koululla ei olisikaan virallista erityistehtävää, lukiolla saattaa silti olla paljon tieteeseen ja matematiikkaan suuntautuneita kursseja. Kannattaakin selvittää oman alueen lukioiden opintotarjontaa.
IB-lukiot ovat myös varteenotettava vaihtoehto. IB-tutkinnon Math Higher Level on jonkin verran tavallista lukion pitkää matematiikkaa laajempi kokonaisuus.
Lukiota valittaessa on mahdollista harkita toiselle paikkakunnalle muuttamista erikoistuneen lukion perässä. Tässä kannattaa käyttää suurta harkintaa: lukioikäiselle voi olla raskasta asua yksin, vaikka opiskelupaikka olisikin mahtava. Joiltakin se toki sujuu, mutta perheen tuki on lukioaikanakin nuorelle tärkeä.
Kerhot ja valmennus
Mukavin tapa tutustua koulukurssin ylittävään matematiikkaan on käydä matematiikkakerhossa. Joidenkin lukioiden yhteydessä sellainen on ja mukaan pääsee yleensä muitakin kuin kyseisen koulun opiskelijoita. Yliopistojen yhteydessä toimii alueellisia kerhoja ja Suomen matemaattisen yhdistyksen ylläpitämä kilpamatematiikkavalmennus kokoaa koko Suomen harrastajat yhteen kuudesti vuodessa. Lisätietoa saat välilehdeltä “Kerhot ja valmennus”.
Itseopiskelumateriaali ja muu lukeminen
Verkosta löytyy paljon materiaalia matematiikan opiskeluun, mutta toisinaan runsauden keskeltä on vaikeaa löytää sopivaa.
Juuri lukiolaisille suunnitellut Pitkän matematiikan lisäsivut ovat Maunulan yhteiskoulun ja Helsingin matematiikkalukion tuottamaa itseopiskelumateriaalia niille, jotka kaipaavat haasteita ja haluavat laajentaa matematiikan osaamistaan lukio-oppimäärän ulkopuolelle. Lisäsivuihin on valittu aihepiirejä, joita lukiossa ei yleensä kohtaa, mutta joihin matematiikasta innostuneen voisi olla kiintoisaa ja palkitsevaa tutustua. Materiaali on vapaasti ladattavissa pdf-muodossa.
Erilaisista oppimateriaaleista kerrotaan lisää välilehdellä “Oppimateriaaleja” ja muita kirjasuosituksia löytyy osiosta “Lukemista”.
Ohjelmointi
Ohjelmoinnin opetuksen puute on suuri aukko lukion opetussuunnitelmassa, sillä syksyllä 2021 käyttöön otetussa opetussuunnitelmassa ohjelmointia sisältyy vain pitkän matematiikan syventävään maa11-moduuliin. Matemaattisesti suuntautuneen nuoren olisi kuitenkin hyvin hyödyllistä tutustua ohjelmoinnin perusteisiin viimeistään ennen korkeakouluopintoja.
Tasapainoisen matemaattisen alan yleissivistyksen saamiseksi olisi siis eduksi hakeutua lukioon, josta ohjelmointia löytyy koulukohtaisina opintoina. Toinen hyvä vaihtoehto on olla omatoiminen, itseopiskeluun löytyy paljon materiaaleja. Vinkkejä on koottu välilehdelle “Ohjelmointi”.
Tiedekilpailut
Lukiolaisille järjestetään kilpailuja muun muassa matematiikassa, ohjelmoinnissa, fysiikassa, kemiassa, biologiassa, filosofiassa ja kielitieteessä. Kilpailuihin ja niihin valmistavaan valmennukseen osallistuminen on monelle mieluisin osa matematiikkaharrastusta – toiset taas eivät kilpailuista piittaa. Kilpailut ovat joka tapauksessa hyvä tapa törmätä haastaviin ongelmiin, jotka ylittävät tavallisen lukiotason.
Suomen parhaat pääsevät kansainvälisiin kisoihin, joista tunnetuin lienee Kansainväliset matematiikkaolympialaiset, IMO. Lisää kisoista löytyy välilehdeltä “Kilpailut”.
Oman tutkimuksen tekeminen
Koulukurssien asioita opiskelemalla pääsee pitkälle, mutta oman tutkimuksen tekeminen tarjoaa iloja ja haasteita, joita on vaikea muilla tavoilla saavuttaa. Omien pohdintojen kehittely voi tuoda iloa vaikkapa liian helppoon matematiikan tuntiin. Hyvän idean työstäminen valmiiksi asti vaatii kuitenkin yleensä työskentelylle varattua aikaa ja ohjaajan tukea.
Muutamassa Suomen lukiossa on tarjolla oman tutkimuksen tekemiseen ohjaavaa opetusta. IB-kouluista löytyy pakollinen Extended Essay -kurssi ja osassa erityisen koulutustehtävien lukioita on tutkimuskursseja, esimerkiksi Helsingin matematiikkalukiossa 4 op kokonaisuus Tutkimus & Seminaari.
Hyvä motivaattori projektin valmiiksi saattamiseksi on Suomen tärkein nuorten tutkimuskilpailu Tutki-Kokeile-Kehitä. Tutkimusraporttien deadline on vuosittain helmikuun alussa, osallistua voivat kaikki alle 21-vuotiaat. Lisää TuKoKe -kisasta osiossa “Kilpailut”.
Vaikka nuori tutkimuksen tekijä olisi kuinka etevä, ohjaavan opettajan tuki on tärkeää. Lukioiden opettajat auttavat todennäköisesti mielellään, vaikka varsinaista tutkimuskurssia ei koulussa olisikaan. Hyvä vaihtoehto on myös kysyä apua alan yliopistoihmiseltä, moni auttaa mielellään innokasta nuorta. Näin toimitaan myös tutkimuskursseja tarjoavissa kouluissa, kun tutkimuksen aihe sitä vaatii. Kohtelias sähköposti suunnilleen oikean alan ihmiselle tuottaa yleensä joka ohjaajan tai hyviä neuvoja siitä, keneltä kannattaa kysyä seuraavaksi.
Yliopisto-opinnot lukioaikana
Jos aikaa ja energiaa riittää, on mahdollista suorittaa yliopisto-opintoja jo lukioaikana. Tässä kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa: lukio on yleissivistävä koulu, ja opintojen laaja-alaisuus on tärkeää. Etukäteen suoritetuista opinnoista ei myöskään ole valtavaa hyötyä korkeakouluopintojen kannalta, sillä täyspäiväisellä yhden aineen opiskelulla korkeakoulussa saa nopeasti kiinni sen, mitä lukion ohessa on saanut suoritettua.
Yliopistokursseista saa kuitenkin hyvän kuvan siitä, millaista jonkin alan opiskelu käytännössä on. Lisäksi kaikkein pisimmälle opinnoissaan edenneille se voi olla paras tapa kartuttaa tietojaan. Käytännön ongelman muodostaa etäisyys: yliopiston luennoille pääseminen voi olla käytännössä mahdotonta.
Jos yliopisto kuitenkin löytyy sopivan etäisyyden päästä, siellä suhtaudutaan todennäköisesti myönteisesti innokkaisiin lukiolaisiin. Esimerkiksi Helsingin yliopistolla on vakiintunut käytäntö matematiikan ja tilastotieteen opintojen suorittamiselle lukioaikana. Yleensä kurssit voi suorittaa myös käymättä luennoilla.