Site icon Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio

Viisi syytä miksi haluan opettaa Maunulassa

Tutoropettajana olen monessa mukana. Seuraan koulutukseen liittyviä facebook-ryhmiä, käyn erilaisissa koulutuksissa ja osallistun aktiivisesti oman kouluni muutoksiin ja murroksiin. Koulupuheen näkökulma on kuitenkin usein rakenteellinen, puhutaan digistä tai ilmiöstä, tai oppilaan kokemusta painottavaa. Kaiken muutoksen keskellä onkin ehkä syytä nostaa esille opettajan näkökulma ja se, mikä kaikki on hyvää ja toimivaa.

Tässä omat viisi päällimmäistä syytä, miksi haluan opettaa meillä Maunulassa:

1. Sitoutuneet kollegat

Harva asia syö niin paljon motivaatiota, kuin ymmärrys siitä, että työkavereita ei kiinnosta työyhteisön tulevaisuus. Meidän koulussa onneksi asia on toisin – sitoutuneet kollegat innostavat ja innostus tarttuu. Työhön sitoutuminen ei tarkoita kriittisyyden hylkäämistä; parhaat kollegat ovat niitä, jotka osaavat kyseenalaistaa muutoksen suunnan. On kuitenkin mahtavaa huomata, että kaikki välittävät yhteisestä työpaikasta ja ovat sitoutuneet sen kehittämiseen omalla tavallaan.

2. Aidot oppilaat

Ensimmäinen asia, jonka huomasin tullessani uutena opettajana Maunulaan, oli oppilaiden ja opettajien välitön ilmapiiri. Peruskoulun oppilaat tulevat meille lähialueelta, matematiikka- tai liikuntapainotuksella, 10. luokalle tai englanninkielisille luokille. Meitä kaikkia kuitenkin yhdistää erilaisuuden hyväksyminen. Meillä saa olla oma itsensä, olla vaikkapa nörtti, urheilija tai molempia. Ihmisten erilaiset ihonvärit, uskonnot, yhteiskuntaluokat, seksuaaliset suuntautumiset ja persoonat ovat meillä elettyä todellisuutta, eivät kaukaisia latteuksia. Erilaisuuden hyväksyminen voi tapahtua lujalla tavalla, yhteisiä pelisääntöjä kunnioittaen, kuitenkin herkästi yksilöt huomioiden.

Oppilaiden Halloween-asuja. Kuvat Arto Tommiska.

Instagram

3) Kiusaamiseen puututaan oikeasti

Koulukiusaaminen on vakava ongelma, jonka edessä moni vanhempi, mutta myös opettaja, kokee valtavaa voimattomuuden ja turhautumisen tunnetta. Ryhmäilmiöihin on vaikea puuttua ja koulu vuotaa sosiaaliseen mediaan. Olen aidosti ylpeä siitä, että Maunulassa ei pelkästään puhuta asiasta, vaan kiusaamiseen puututaan oikeasti. Konkreettiset kiusaamisen vastaiset toimet ovat esimerkiksi nuorisokasvattajan palkkausta, satsaamista koko ajan paikalla olevaan terveydenhoitajaan, kuraattoriin ja psykologiin, luokanvalvojien työkuorman huomioimista palkassa ja yhteistyötä nuorisotoimen kanssa – ei korulauseita ja tyhjiä vakuutteluita. Emme ole täydellisiä, mutta ongelmat otetaan vakavasti ja yhteistyötä tehdään vanhempien kanssa hyvässä hengessä ja hyvin tuloksin.

4) Ilmanen sali

Koulumme opettajat saavat käyttää koulumme alasalia, joka on varsin hyvin varusteltu punttisali. Kuukausittaisen säästön lisäksi opettajat säästävät aikaa siirtymisissä työpaikan, salin ja kodin välillä. Koulussamme toimii myös opettajien atleettiklubi, joka kannustaa yhdessä tekemiseen ja liikkumiseen. Koulumme alasali myös luo omalla tavallaan sidettä koulumme pitkään historiaan – osa salin raudasta on tuotu Viipurista asti melkein vuosisata sitten.

5) Ravintola koulussa

Me olemme yksi niistä harvoista kouluista, jossa ruoka tehdään vielä paikan päällä. Oman keittiön henkilökuntamme valmistaa erinomaista ruokaa, jota myös nuoret haluavat syödä. Koulumme tapa hyväksyä erilaisuus näkyy myös siinä, että meillä huomioidaan erittäin hyvin erikoisruokavaliot. On eri asia vain tarjota minimi, kuin ottaa kunnolla huomioon. Esimerkiksi koulumme vegaanit väittävät, että kouluruoka on jopa parempaa, kuin mitä monista ravintoloissa vegaaneille tarjotaan. Opettajilla on myös mahdollisuus ostaa hävikkiruokaa mukaan kotiin – tässä voi säästää jälleen rahaa, aikaa ja ympäristöä.

Kuten mainittua, koulumme on monen murroksen ja muutoksen keskellä, kuten kaikki muutkin koulut, jotka sopeutuvat uuteen opetussuunnitelmaan, uuteen maailmaan ja sen tekniikkaan. Kuitenkin kaiken muutospuheen keskellä on syytä keskittyä oleelliseen. Koulu on parhaimmillaan oppiva yhteisö, jossa kaikilla on hyvä olla, kasvaa ja kehittyä. Kun koululla on hyvä sielu, myös muutoksista selvitään kyllä. Yhdessä.

Teksti: Jere Linnanen
Kuvat: Arto Tommiska & Salli Kulmala

Exit mobile version